Klienci, którzy nigdy cię nikomu nie zarekomendują, nie są warci twojego zachodu.

Cichy klient, zazdrosny klient, ludzie, którzy myślą że twoje usługi trzeba zachować w tajemnicy i nikomu o nich nie mówić – z takimi klientami nie da się rozwijać firmy.

Najlepsi klienci powinni stawać się nowymi handlowcami dla twojej firmy.

Twoja praca, aby zmieniać na lepsze otoczenie, będzie tworzyć najlepsze efekty wtedy, gdy inni będą o niej mówić. A jeśli chcesz, aby inni mówili o twojej pracy i firmie, musisz zbudować coś, co działa lepiej wtedy, gdy się o tym mówi. Chodzi o stworzenie swojego rodzaju cyklu.

Najbardziej efektywna firma to taka, o której ludzie chcą i zarazem muszą mówić innym, aby całość działała lepiej. Przykłady? Weźmy faks. Maszyny do faksowania były niezwykle. Ludzie mówili innym o ich istnieniu nie dlatego, że producent opracował genialną kampanię marketingową, ale dlatego, że faksy działały LEPIEJ wtedy, gdy były używane również przez współpracowników i klientów. To wtedy można było liczyć na dodatkowe korzyści i wygodę zapewnianą przez faksowanie dokumentów.

Staraj się tworzyć biznes w taki sposób, aby powstawał podobny efekt sieci. Tak projektuj swoje produkty lub usługi, aby klient od razu, intuicyjnie wiedział, że jeśli poleci je komuś innemu, to będzie wtedy czerpał z nich większą korzyść – wspólnie z osobą, która się dopisze i stanie się nowym klientem.

Jeśli twój produkt będzie działał LEPIEJ wtedy, gdy klient będzie go używał ze swoimi znajomymi – wtedy stworzysz efekt sieci i twoja firma zacznie rosnąć.

Zły marketing: marketing według starej szkoły sprowadza się do tego, że firma tworzy produkt, a później specjaliści z marketingu próbują zrobić z czegoś przeciętnego coś, co stanie się hitem.

I tak robią sztuczny szum, prowadzą działania public relations, promocje, testują różne kanały dystrybucji, kupują reklamy, rekomendacje influencerów, tworzą content marketing, a nawet wysyłają trochę spamu. Wszystko po to, aby z czegoś przeciętnego zrobić coś, co będzie pożądane przez wszystkich i stanie się popularne.

Raz na jakiś czas udaje się tak stworzyć nową gwiazdę i coś popularnego, ale zdecydowanie częściej dochodzi do porażki. I to kosztownej porażki.

Dobry marketing: taki marketing polega na tworzeniu produktów, które będą polecane przez klientów. Należy sobie odpowiedzieć na takie pytania jak:

  • Kto, poza naszą firmą, używa tego produktu?
  • Kto wysyła nam sugestie na temat tego, jak możemy poprawić to, co stworzyliśmy?
  • Jak dużo ludzi nalega, aby z naszego produktu korzystali ich znajomi i rodzina? W dodatku tu i teraz.
  • Kto naprawdę uwielbia to, co stworzyliśmy?
  • Czy ludzie lubią samych siebie bardziej przez to, że korzystają z naszego produktu i usług naszej firmy?
  • Czy klient zatęskniłby za naszą firmą, gdyby ta przestała istnieć?

Twórz takie produkty, które będą dla klienta tak wyjątkowe i ważne, że naprawdę zatęskniłby za tobą, gdybyś nagle zniknął z rynku. I pamiętaj, żeby testować i starać się doprowadzić do takiej sytuacji od razu, a nie „w przyszłości”. Jeśli nie uda ci się osiągnąć takiego efektu na małą skalę, kiedy możesz ciągle porozmawiać z każdym klientem jeden na jeden, to dlaczego miałbyś uważać i wierzyć, że osiągniesz to na dużą skalę, gdy zdobędziesz tysiące klientów?

Weź też pod uwagę poniższe zalecenia:

  • Bądź atrakcyjny i ważny dla małej, swojej widowni, i na niej skupiaj całą energię.
  • Nie używaj internetu czy innych metod do rozpowszechniania swoich pomysłów wśród ludzi. Zamiast tego polegaj na fanach, aby to oni dzielili się informacjami, jeden po drugim. Aktywnie do tego zachęcaj.
  • Nie miej nadziei i planów na to, aby zachęcić dużą grupę do wspierania twojej firmy w niewielki sposób. Zamiast tego polegaj na niewielkiej grupie prawdziwych fanów, którzy będą wspierać cię w dużym stopniu.
  • Twórz produkty i usługi dla swoich prawdziwych fanów – jeśli np. chcą abyś nagrywał dla nich utwory o długości 7-8 minut, to właśnie takie nagrywaj. Nie sugeruj się tym, że w radio odtwarzane są kawałki nie dłuższe niż 3 minuty.
  • Dostarczaj swoim fanom i klientom ciekawe historie, aby ci mogli faktycznie mieć o czym opowiadać. Niech to będą historie rzeczywiście warte wzmianki.
  • Bądź cierpliwy. Prawdziwy sukces nigdy nie jest osiągany z dnia na dzień – tak jedynie wygląda to z zewnątrz. Zdecydowanie częściej na sukces trzeba czekać kilka lub kilkanaście lat.
0